background

Isnin, 17 Januari 2011

Kesabaran yg dicapai

Assalamualaikum
dan salam blogger.
Hai... setelah lama saya tak update, kini saya kembali.
Kali ni kita bercakap soal kesabaran pula.
Kesabaran begitu sinonim dengan semua orang
TETAPI  bukan semua orang penyabar.
betul tak ?
cara2 timbulkan atau lepaskan  kesabaran
1- jika sakit hati yg terlampau beristigfarlah banyak2
2 - luahkan apa yg ingin diluahkan pada org tersebut
3 - Fikirkan bahawa org itu tidak matang
4 - menjauhi orang itu dalam beberapa waktu
5 - senyum
6 - fikir sedalam-dalamnya dan sepanjang-panjangnya
7 - Diamkan diri dan tarik nafas perlahan-lahan

kalo dah kritikal.........

Anda cakap pada orang tu
" Tak sangka lak aku orang yg bersekolah macam kau ni tak ada otak."
atau cakap la ayat yg seumpamanya
BUT JANGAN MENCARUT OKEY!!!!!
itu tak baik...
cakap ayat yg masih boleh diterima oleh orang berkenaan.
DOKtor LOve tidak suka pada orang yg mencarut!
Nenek pernah bilang,
" Orang yg tak nak terima nasihat dan selalu mencarut adalah org yg
yg tak berpendidikan agama dan tak pernah diajar oleh ibu bapa dengan baik."
Jadi kalau rasa anda anak mak dan ayah yang baik,
jaga manners elok2 okey?

satu lagi cara untuk mengajar insan2 yg selalu naikkan marah kita
adalah dengan membalas setiap pembuatannya dengan
LAKUKAN KEMBALI/BALAS BALIK PERKARA YG DIA
PERNAH BUAT DEKAT KITA SEHINGGAKAN KITA HILANG SABAR.

Selalunya saya terapkan dalam diri untuk tidak membalas balik.
Bagi saya biar tuhan je balas atau diorang akan jumpa petunjuk
sendiri. tapi kalau dah tak dapat tahan tu,
lakukan la apa yang saya kongsikan diatas.
Saya insan biasa. menahan sabar ini kadangkala
begitu menguji saya sebagai seorang manusia.
Saya boleh bersabar selama mungkin
namun saya takkan pernah terkejut andai
tiba2 saya berubah sikap dan memberontak secara tiba2.
Keadaan sekeliling bisa merubah sifat seseorang andai ia memaksa
orang tersebut berubah demi MENGAJAR  orang-orang
yang sering menindas dirinya.
Jadi renung2kan lah.
Sabar adalah sifat mulia Rasulullah S.A.W.
Jadi sebagai umatnya, kita haruslah mengikuti sifat mulia baginda yang 1 ini.
Kesabaran adalah kunci segala-galanya.
To get the key, we must passed through all the
condition that delivered to us with smile and pray to our lord.

~ Doctor Love sees with the heart, Think with the soul and
Take action with a smile.

Sekian...

Tiada ulasan: